Koľko šálok kávy denne neškodí?

Keď píšem tento článok, väčšinu času trávím doma, tak ako asi veľa z vás. Viac času doma, pre mňa prinieslo akosi so sebou aj viac času na kávu :) A začala som si klásť otázku, nie sú tie štyri kávy už veľa? Niekedy ešte prišla chuť aj na piatu, tej však úspešne odolávam. A ako to máte vy? Táto otázka je asi najčastejšou u vášnivých kávičkárov, na internete nájdete stovky až tisíce článkov s touto témou a desiatkami štúdií. 

Prešla som desiatkami zahraničných článkov, ktoré zdieľali rôzne štúdie. Jedna z najnovších štúdií, ktorá bola realizovaná vedcami z univerzity South Australia dáva odpoveď asi ako jedna z prvých štúdií na svete na otázku, ktorú si kladieme v tomto článku. Koľko kávy je veľa?

Táto štúdia bola realizovaná na celkom veľkej vzorke 370 tis. kávičkárov od 37 do 73 rokov. Zameriavala sa hlavne na to, v ktorom bode a teda, pri ktorej káve v poradí už riziká prevýšia prínos z pitia kávy.

A výsledok? Aby si ľudia udržali zdravé srdce a zdravý krvný tlak, musia obmedziť svoju kávu na menej ako šesť šálok denne.

"Podľa našich údajov bolo šesť bodom zvratu, keď kofeín začal negatívne ovplyvňovať kardiovaskulárne riziko.“ uviedla profesorka Hyppönen z University of South Australia. Ak pijete teda 6 a viac  kávy denne zvyšujete riziko srdcových chorôb až o 22%. Zaujímavý je ale aj fakt, že ľudia, ktorí kávu nepili vôbec, alebo pili bezkofeínovú kávu mali taktiež vyššiu mieru srdcovo-cievnych chorôb. Suma sumárum, pitie 1 - 5 káv denne, môže mať pre vaše srdce pozitívne učinky.

Vedci taktiež uvádzajú, že príliš veľa kávy môže spôsobiť nervozitu, podráždenosť, ale aj nevoľnosť, čo môže naznačovať, že ste dosiahli svoj denný limit kávy. A samozrejme u každého môže byť tento limit iný, preto je potrebné nepiť viac kávy, ak ste postrehli tieto alebo podobné príznaky. 

To že káva zvýši našu energiu, či zabráni zívaniu počas obchodného stretnutia odhalili rôzne štúdie z celého sveta aj množstvo dalších pozitívnych účinkov.  A keďže my v Delante bez kávy fungovať nevieme, hľadáme hlavne pozitíva z jej pitia, a preto sme pre vás pripravili takýto stručný prehľad pozitívnych vlastnosti tohto nezameniteľného nápoja.

Green Modern Process Infographic (1)

 

 

Zdroje:

https://www.healthline.com/nutrition/top-13-evidence-based-health-benefits-of-coffee#section12

https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/9-reasons-why-the-right-amount-of-coffee-is-good-for-you

https://www.caffeineinformer.com/7-good-reasons-to-drink-coffee

https://www.thehealthy.com/nutrition/how-much-coffee-you-can-drink-daily/